Huvipuistojutut lehdissä/mediassa

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

JP
Jäsen

Re: Huvipuistojutut lehdissä/mediassa

ViestiKirjoittaja JP » 16.7.2022 18:31

Nyt oli muuten erittäin hyvä artikkeli Ilta-Sanomissa koskien kaikkien Suomen huvi- ja teemapuistojen turvallisuutta. Suosittelen lukemaan! Olen itse miettinyt noita Nokkakiven ongelmiakohtia jo pitkän aikaa, ja mielestäni olen jo maininnut täälläkin varsinkin tuon Scramblerin ketjuaidan turvallisuusriskin. Muistan vieläkin sen kerran kun olin Nokkiksessa, ja Scramblerin laitekuski unohti laittaa tuon ketjun kiinni. Kesti varmaan minuutin kunnes laitekuski hoksasi virheensä, ja kävi laittamassa ketjun kiinni. Mutta vaikka siinä se ketju olisikin kiinni, niin kuka tahansa lapsi pystyisi ihan helposti juoksemaan suoraan ketjun läpi/ali ja saada aikamoisen tällin käynnissä olevasta laitteesta. Eli hienoa että Tukes on huomauttanut Nokkikselle noista aitojen vioista. Tosin en tiedän onko asia korjattu sitten viime käyntini, toivottavasti on. Powerikin saanut jonkin verran kovempaa palautetta, ja Särkkä näyttävästi on tällä hetkellä se mallipuisto jossa hommat sujuu kiitettävästi.

Tukes tarkasti Suomen suositut huvipuistot – näin turvallisuudesta raportoitiin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008920666.html

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 20.7.2022 0:40

Oli mielenkiintoista luettavaa kyllä. Linnanmäellä ollut mitään moitittavaa ilmeisesti? Jutussa vaan hehkutetaan Särkänniemeä, vaikka siellä oli pari juttua, joista toinen toki huvipuistotylntekijöihin liittynytkään.

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 6.8.2022 11:13

Hesari julkaisu juuri todella mielenkiintoisen artikkelin Nokkakivestä, ja ajattelin laittaa tähän alle muutamia kohtia jotka todella pomppasi silmiin ja yllätti jopa minut!

Erikoinen unelma - Nokkakivi
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008956973.html?fbclid=IwAR2e-wihJpLVVPwd-S5XCNhPc606xxZZ8_YTNAlyz9pQosuuQJFohRb3jCc

Lainauksia artikkelista:

Esimerkiksi Cyclon-vuoristoradan Vartiainen kertoo ostaneensa Wasalandian jäämistöstä rahoilla, jotka hän sai myymällä vanhan asuntonsa Korson kupeesta Vantaalla.

”Maailmanpyörä tuli Amerikasta, Surf City -nimisestä kaupungista. Sellainen on siis ihan oikeasti olemassa, eikä vain The Beach Boysin biisissä. Kovana Beach Boys -fanina tämä tietysti lämmittää sydäntä”, Vartiainen tunnelmoi.

Hän kertoo, että Nokkakivi pyörii ”nippanappa” voitollisena. Historiansa vilkkaimpana päivänä huvittelijoita on ollut siellä päivässä tuhat, ja sesongin kokonaiskävijämäärä on Vartiaisen mukaan tavanomaisesti noin 40 000.

”Olemme käyneet eloonjäämistaistelua 16 vuotta ja oppineet kustannustehokkaiksi. Meillä ei ole organisaatiossa mitään ylimääräistä läskiä – kaikki toiminta on pyritty hiomaan niin tehokkaaksi kuin mahdollista.”

Vuodet huvipuiston johdossa ovat vaikuttaneet siten, ettei Vartiainen pidä itseään enää järin intohimoisena huvipuistoihmisenä.

Oma huvipuisto oli hänelle unelma, mutta nyt 56-vuotiaana siitä luopuminenkaan ei ole hänen mukaansa mahdoton ajatus. ”Kyllä tulee mieleen, että voisihan sitä tässä ainokaisessa elämässä vielä jotain muutakin tehdä. Luovuttaisin kyllä mielelläni soihdun eteenpäin, jos joku innostuu aiheesta”, Vartiainen muotoilee.

Toisaalta mahdollista on Vartiaisen mukaan sekin, että Nokkakivi pyrkii vielä hänen johtamanaan laajentamaan asiakaskuntaansa muutamia hurjempia laitteita hankkimalla.

Villein mahdollinen skenaario olisi koko Nokkakiven siirtäminen toiselle paikkakunnalle. Siitä Vartiainen ei kertomansa mukaan kuitenkaan selviäisi ilman projektista innostuvien sijoittajien apua. ”Ehdottomastihan tämä olisi pitänyt Turkuun panna”, Vartiainen arvioi jälkiviisaana.

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 6.8.2022 16:43

Tämä lause oli kohta, joka erityisesti ”lämmitti” mieltä, tuossa Hesarin jutussa ❤️, kiitos Lauri.

”Kaikki on pitänyt opetella tekemään itse”.
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 13.8.2022 19:43

Saksan Legolandissa sijaisevassa Feuerdrache ("Fire Dragon") -vuoristoradassa tapahtui torstaina onnettomuus, jossa kaksi junaa törmäsivät. Uutiset mitä luin olivat hiukan epäselviä tapahtuneesta, mutta ymmärsin että block-jarrut olisivat aktivoituneet yllättäen radan varrella pysäyttäen ensimmäisen junan (ilmeisesti lähellä asemaa), johon sitten perässä tullut juna törmäsi. Kyydissä olleista 34 loukkaantui, kaksi vakavasti. Kyseessä on se klassinen "Dragon" vuoristorata joka käytännössä löytyy kaikista Legoland-puistoista.

https://www.theguardian.com/world/2022/aug/11/dozens-hurt-in-legoland-rollercoaster-crash-in-germany

Paluu