Olen yrittänyt olla positiviinen Wasalandian suhteen, mutta kun kävin kesällä siellä, niin pisti kyllä miettimään, että onko enää montakaan vuotta jäljellä.
Muutamia havaintoja:
- asiakkaita ei käytännössä ollut yhtään, vaikka Vaasan hotellit olivat 95% täynnä ja läheisellä uimarannalla ihmisiä oli vaikka kuinka paljon
- puisto on todella ränsistynyt, ulkopuolelta maalit ovat haalistuneet, sisäpuolella esim. ravintolan terassin rikkinäisistä ikkunoista linnut lentävät sisään ja ulos
- puiston parhaita laitteita ovat tukkijoki ja piraattilaiva, jotka ovat olleet puistossa jo avajaisvuodesta asti...
- poikkeuksena läpikäveltävä kummari, joka oikeasti on uskomattoman laadukas kohde puistoon
- lisämaksullinen 4D-teatteri on huono vitsi, sinänsä ihan hauskaa menoa, mutta lisämaksulle ei ole mitään perusteita enkä usko että homma on mitenkään kannattavaa (olin ainoa asiakas näytöksessä, enkä nähnyt kenenkään menevään sinne muinakaan kellonaikoina)
- vuoristorata on periaatteessa hyvä lisä, jolla puistoon saa lisää mielenkiintoa ja huomioarvoa (esim RCDB), mutta ei ole kovin vakuuttavaa, että radalla on ainoastaan yksi vaunu (muut rikki? vai eikö niitä olekaan??), tosin eipä jonoja silti syntynyt kun ei ollut asiakkaitakaan
- puistossa ei ole mitään matkamuistoja, postikortteja, kyniä, jääkaappimagneetteja, leluja mitä voisi ostaa lähtiessään, mitä nyt voisi pitää lähes perusjuttuina, koska käytännössä puiston nimeä kantava krääsä on mainontaa, josta asiakkaat itse vielä maksavat
- tunnelma puistossa on aina ollut hyvä, ja sää Vaasassa ei ole useinkaan huono, joten peruspuitteet ovat kyllä kunnossa, ainoastaan itse puiston tarjonta on ongelma.
Kyllä puiston pitäisi oikeasti keksiä jotakin uutta, koska muuten kyllä käy niin, ettei puistoon kukaan viitsi tulla, kun rahoille ei yksinkertaisesti saa vastinetta. Aivan pienimmille lapsille puisto voi olla hauska paikka, mutta voi lapsille suunnatun puistonkin toteuttaa laadukkaasti, esim. teemoittamalla.
Wasalandian ongelmahan tietenkin on se, että (käsittääkseni) se perustettiin aikanaan tukemaan Vaasanlaivojen mukana kulkevaa turismia. (Ihan maantieteellisestikin satamaan päästäkseen on mentävä joko Wasalandian oikealta tai vasemmalta sivustalta...) Kun verovapaan kaupan päättymisen myötä laivaliikenne lähes loppui, niin Vaasassa ei myöskään ollut samalla tavalla turisteja.
Nyt tilanne on tietenkin vähän muuttunut, kun RG linen rahtilaivan jälkeen siellä kulkee taas matkustajaystävällisempi Wasa Express, mutta laivalla on jaossa esim. ruotsalaisille suunnattu mainoslehti PowerParkista, mutta ei mitään mainosmateriaalia Wasalandiasta.
Zorlim kirjoitti:TheLukki kirjoitti:On myös mahdollista että wasalandia ottaa jotain poistuneita laitteita esim: Rainbow Jet star tai Korkkiruuvi toivon niin.
Tuskin mikään noista laitteista tulee Waasaan kun jokainen noista kolmesta on romutettu. Tietenkin muualta päin maailmaa ostetut yksilöt houkuttelisivat minua myös, mutta en usko.
Korkkiruuvia ei kylläkään romutettu, vaan purettiin ihan siististi osiin ja kuljetettiin osina pois. Jos rata odottaa vielä joissain päin maailmaa uutta kokoamista, voisi sen periaatteessa koota vaikka Vaasassa. Rata tosin on aika suuri ja hurja Wasalandian valikoimaan, mutta toisaalta, ainakin olisi jotakin kiinnostavaa myös vähän vanhemmille puistovieraille.
Ja radat tosiaan kulkee melko helposti maasta toiseen, tulihan Wasalandian nykyinen ratakin Itävallasta.