Wasalandia

Keskustelua Wasalandiasta.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Uskotko wasalandian Vielä edes vähän menestyvän?

Kyllä
3
17%
En
15
83%

Ääniä yhteensä: 18

TheLukki
Jäsen

Wasalandia

ViestiKirjoittaja TheLukki » 27.9.2015 18:00

Aattelin tehä nyt tälläisen aiheen.
Wasalandia on yksi suosikki puistoistani suomessa, vaikka vähän rapistunut ja tulot laskenut. Silti olen vahvasti sitä mieltä että jos Waasalandia nyt kesäksi 2016 tai 2017 tärähyttää jonkun hyvän laitteen, käviämäärät tulevat nousemaan sen verran että kyllä ainakin tulevaan 2018 kauteen (jos on enää olemassa) tulee lisää laitteita. Toivotaan niin sillä en halua että wasalandia poistuu keskuudestamme sillä mun mielestä se on ihan hyvä puisto :redface: .
utta se jää nähtäväksi. Sitten kummitustalo. kun Kesällä 2015 kävin siellä niin menin ihan kananlihalle. Se on todella hyvin tehty teemoitettu ja toteutettu. Kiitos se joka sen teki. Jos wasalandia lopetetaan niin toivotaan että kummitustalo annetaan jonnekkin esim: Tykkimäelle tai Linnanmäelle vaikka kammokujan tilalle. Tukkijoki on kans sellanen joka voitaisiin säästää :) Se on ihan mukava ja siinä kastuukin tarpeeksi sen voisi antaa esim: Nokkakivelle tai Tykkimäelle. On myös mahdollista että wasalandia ottaa jotain poistuneita laitteita esim: Rainbow Jet star tai Korkkiruuvi toivon niin.
Tsemppiä wasalandia!!! :)
:)

Zorlim
Jäsen

Re: Wasalandia

ViestiKirjoittaja Zorlim » 28.9.2015 14:43

TheLukki kirjoitti:On myös mahdollista että wasalandia ottaa jotain poistuneita laitteita esim: Rainbow Jet star tai Korkkiruuvi toivon niin.

Tuskin mikään noista laitteista tulee Waasaan kun jokainen noista kolmesta on romutettu. Tietenkin muualta päin maailmaa ostetut yksilöt houkuttelisivat minua myös, mutta en usko. Wasalandia alkaa olla toiminta-aikansa ehtoopuolella. Ehkäpä Wasalandia vielä ottaa itseään niskastaan kiinni ja yrittää tosissaan. Mikäli ei, Wasalandian aika on ohi.

Eeppinen Kummitustalo täytyy ehdottomasti säästää, jos puisto kaatuu.

Muuten, tämä keskustelu olisi sopinut paremmin tuonne Wasalandia-osioon.
Aiemmin täysi huvipuistohullu, nyt vähentänyt mielenkiintoaan. Huvipuistoja en silti koskaan unohda.

TheLukki
Jäsen

ViestiKirjoittaja TheLukki » 28.9.2015 20:53

Muuten, tämä keskustelu olisi sopinut paremmin tuonne Wasalandia-osioon
Totta mutta ajattelin että tuskin kukaan sieltä lukisi jos wasalandia on vähän epä suositumpi puisto. :)

huvipuistofani
Jäsen

ViestiKirjoittaja huvipuistofani » 29.9.2015 16:01

TheLukki kirjoitti:
Muuten, tämä keskustelu olisi sopinut paremmin tuonne Wasalandia-osioon
Totta mutta ajattelin että tuskin kukaan sieltä lukisi jos wasalandia on vähän epä suositumpi puisto. :)

No kyllä minä ainakin luen kaikki uudet viestit ja niin varmaan suurin osa muistakin

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 29.9.2015 18:42

TheLukki kirjoitti:Aattelin tehä nyt tälläisen aiheen.
utta se jää nähtäväksi. Sitten kummitustalo. kun Kesällä 2015 kävin siellä niin menin ihan kananlihalle. Se on todella hyvin tehty teemoitettu ja toteutettu. Kiitos se joka sen teki. Jos wasalandia lopetetaan niin toivotaan että kummitustalo annetaan jonnekkin esim: Tykkimäelle tai Linnanmäelle vaikka kammokujan tilalle.

En usko, että Mäelle se ainakaan ihan ensimmäiseksi menee (vrt. ex Salaisuuksien talo)

Tsemppiä wasalandia!!! :)

Harvinaisen samaa mieltä!!!!

Ei nyt kuitenkaan ihan vielä aleta laitteita Jakelemaan :eek:

Puistojen ylläpito vaatii pitkäjänteisyyttä, raakaa työtä ja osaamista sitä löytyy varmasti myös Waasasta.
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

TheLukki
Jäsen

ViestiKirjoittaja TheLukki » 30.9.2015 16:10

Harvinaisen samaa mieltä!!!!

Ei nyt kuitenkaan ihan vielä aleta laitteita Jakelemaan :eek:

Puistojen ylläpito vaatii pitkäjänteisyyttä, raakaa työtä ja osaamista sitä löytyy varmasti myös Waasasta.
Tuo on kyllä totta. :)

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 16.10.2015 11:46

Olen yrittänyt olla positiviinen Wasalandian suhteen, mutta kun kävin kesällä siellä, niin pisti kyllä miettimään, että onko enää montakaan vuotta jäljellä.

Muutamia havaintoja:
- asiakkaita ei käytännössä ollut yhtään, vaikka Vaasan hotellit olivat 95% täynnä ja läheisellä uimarannalla ihmisiä oli vaikka kuinka paljon
- puisto on todella ränsistynyt, ulkopuolelta maalit ovat haalistuneet, sisäpuolella esim. ravintolan terassin rikkinäisistä ikkunoista linnut lentävät sisään ja ulos
- puiston parhaita laitteita ovat tukkijoki ja piraattilaiva, jotka ovat olleet puistossa jo avajaisvuodesta asti... :o
- poikkeuksena läpikäveltävä kummari, joka oikeasti on uskomattoman laadukas kohde puistoon
- lisämaksullinen 4D-teatteri on huono vitsi, sinänsä ihan hauskaa menoa, mutta lisämaksulle ei ole mitään perusteita enkä usko että homma on mitenkään kannattavaa (olin ainoa asiakas näytöksessä, enkä nähnyt kenenkään menevään sinne muinakaan kellonaikoina)
- vuoristorata on periaatteessa hyvä lisä, jolla puistoon saa lisää mielenkiintoa ja huomioarvoa (esim RCDB), mutta ei ole kovin vakuuttavaa, että radalla on ainoastaan yksi vaunu (muut rikki? vai eikö niitä olekaan??), tosin eipä jonoja silti syntynyt kun ei ollut asiakkaitakaan
- puistossa ei ole mitään matkamuistoja, postikortteja, kyniä, jääkaappimagneetteja, leluja mitä voisi ostaa lähtiessään, mitä nyt voisi pitää lähes perusjuttuina, koska käytännössä puiston nimeä kantava krääsä on mainontaa, josta asiakkaat itse vielä maksavat
- tunnelma puistossa on aina ollut hyvä, ja sää Vaasassa ei ole useinkaan huono, joten peruspuitteet ovat kyllä kunnossa, ainoastaan itse puiston tarjonta on ongelma.

Kyllä puiston pitäisi oikeasti keksiä jotakin uutta, koska muuten kyllä käy niin, ettei puistoon kukaan viitsi tulla, kun rahoille ei yksinkertaisesti saa vastinetta. Aivan pienimmille lapsille puisto voi olla hauska paikka, mutta voi lapsille suunnatun puistonkin toteuttaa laadukkaasti, esim. teemoittamalla.

Wasalandian ongelmahan tietenkin on se, että (käsittääkseni) se perustettiin aikanaan tukemaan Vaasanlaivojen mukana kulkevaa turismia. (Ihan maantieteellisestikin satamaan päästäkseen on mentävä joko Wasalandian oikealta tai vasemmalta sivustalta...) Kun verovapaan kaupan päättymisen myötä laivaliikenne lähes loppui, niin Vaasassa ei myöskään ollut samalla tavalla turisteja.
Nyt tilanne on tietenkin vähän muuttunut, kun RG linen rahtilaivan jälkeen siellä kulkee taas matkustajaystävällisempi Wasa Express, mutta laivalla on jaossa esim. ruotsalaisille suunnattu mainoslehti PowerParkista, mutta ei mitään mainosmateriaalia Wasalandiasta.

Zorlim kirjoitti:
TheLukki kirjoitti:On myös mahdollista että wasalandia ottaa jotain poistuneita laitteita esim: Rainbow Jet star tai Korkkiruuvi toivon niin.

Tuskin mikään noista laitteista tulee Waasaan kun jokainen noista kolmesta on romutettu. Tietenkin muualta päin maailmaa ostetut yksilöt houkuttelisivat minua myös, mutta en usko.

Korkkiruuvia ei kylläkään romutettu, vaan purettiin ihan siististi osiin ja kuljetettiin osina pois. Jos rata odottaa vielä joissain päin maailmaa uutta kokoamista, voisi sen periaatteessa koota vaikka Vaasassa. Rata tosin on aika suuri ja hurja Wasalandian valikoimaan, mutta toisaalta, ainakin olisi jotakin kiinnostavaa myös vähän vanhemmille puistovieraille.
Ja radat tosiaan kulkee melko helposti maasta toiseen, tulihan Wasalandian nykyinen ratakin Itävallasta.

Supermanni500
Jäsen

ViestiKirjoittaja Supermanni500 » 1.12.2015 18:45

"Wasalandia suljetaan, espanjalaisilta loppui usko" tällänen otsikko oli Pohjalaisen nettisivuilla. Onko se nyt sitten niin että Wasalandialle sanotaan hei hei. Muksuna oli jopa kausikortti tohon mestaan mutta eipä tarvi ilmeisesti enään mennä :D
Furius Baco on se juttu :D

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 1.12.2015 20:09

Supermanni500 kirjoitti:"Wasalandia suljetaan, espanjalaisilta loppui usko" tällänen otsikko oli Pohjalaisen nettisivuilla. Onko se nyt sitten niin että Wasalandialle sanotaan hei hei. Muksuna oli jopa kausikortti tohon mestaan mutta eipä tarvi ilmeisesti enään mennä :D

On toi kieltämättä aikamoinen pommi. Pala suomalaista huvipuistohistoriaa haihtuu taas pois :o
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Zorlim
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zorlim » 1.12.2015 22:33

Pia kirjoitti:
Supermanni500 kirjoitti:"Wasalandia suljetaan, espanjalaisilta loppui usko" tällänen otsikko oli Pohjalaisen nettisivuilla. Onko se nyt sitten niin että Wasalandialle sanotaan hei hei. Muksuna oli jopa kausikortti tohon mestaan mutta eipä tarvi ilmeisesti enään mennä :D

On toi kieltämättä aikamoinen pommi. Pala suomalaista huvipuistohistoriaa haihtuu taas pois :o

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2015 ... 1_ma.shtml

Tiesin, että tässä käy näin. Liian huono tarjonta, joka ei pystynyt puistoa pitämään pystyssä. Taisi viime kesä siis jäädä viimeiseksi? Laitteet kuulemma kuljetetaan Aspron muiden huvipuistojen käyttöön, tämäpä sääli, olisivat edes Kummitustalon Suomessa pitäneet, ellei sitten jotain Puuhamaahan kärrätä. R.I.P Wasalandia, olit aikoinaan kiva puisto, mutta elämä on.
Aiemmin täysi huvipuistohullu, nyt vähentänyt mielenkiintoaan. Huvipuistoja en silti koskaan unohda.

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 7.12.2015 13:16

Ihme Mies kirjoitti:Olen yrittänyt olla positiviinen Wasalandian suhteen, mutta kun kävin kesällä siellä, niin pisti kyllä miettimään, että onko enää montakaan vuotta jäljellä.

Heh, mitäs minä sanoin... :o

Mutta kerrankin tuli käytyä jossain paikassa sillä tavalla oikeaan aikaan, että ei jää ainakaan jälkikäteen harmittamaan. Ainoa, mikä nyt ehkä vähän tökkii on se, että jos oikeasti olisin tiennyt että näin pian tulee lappu luukulle, niin olisin varmaankin ollut puistossa kauemmin kuin sen pari tuntia. Ja ottanut edes hieman jotain videokuvaa.

Toisaalta, ne toistasataa kuvaa jotka sieltä nyt tuli napattua nousevat ihan uudella tavalla historialliseen arvoonsa, eli ei voi valittaa.

Olen aina kaikesta huolimatta pitänyt Wasalandiaa jotenkin sympaattisena puistona, joten on kyllä sääli jos se nyt ihan lopullisesti sulkeutuu. Toivottavasti joku pistää jonkinlaisen pelastuspaketin pystyyn, mutta ongelma tietenkin on se, että puisto on väärässä paikassa väärällä konseptilla, joka periytyy väärältä vuosikymmeneltä, niin siellä pitäisi muuttaa niin monia asioita, että ehkä on oikeasti järkevämpää lopettaa homma. Voidaan tietenkin pohtia, että jos puistolla olisi ollut joku paikallinen omistaja, joka oikeasti välittää esim. paikkakunnan turismista, olisiko kohtalo ollut sama kuin kansainvälisen ketjun tuottamattomana osana.

TheLukki
Jäsen

ViestiKirjoittaja TheLukki » 16.12.2015 15:58

Nyt se siis tapahtui Wasalandia LOPETTI. ;(

Toivotaan että kummitustalo säilytettäisiin :!:
ja
viikinki laiva :/

Ja nyt ei päästä kavereitten kanssa mihinkään huvipuistoon pitään iisimmin hauskaa.
Wasalandia oli puisto jossa kun oli niin ei tarvinnut kiertää huimasti laitteissa, vaan sai pelkästään myös olla, mutta esim seuraavaksi lähin powerpark on jo liian iso puisto. Eikä siellä ole yhtä hyvää kummitutaloa ;( ;( ;(

Jos joskus voitan lotossa niin ostan Wasalandian. :DD ja pistän yhtä hyvän puiston pystyyn vaikka haaveitahan nämä ovat. ;)

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 21.5.2016 21:07

Päivitetäämpäs tähän nyt viikonlopun kunniaksi Wasalandian laitteiden kohtaloita:

Cyclon-vuoristorata --> Nokkakiveen
Vauhtireki -->Visulahti
Ketjukaruselli -->Visulahti
Teekupit --> Visulahti
Apollo --> Visulahti*
Kiddy Wheel --> Visulahti*
Leppäkerttu --> Vauhtipuisto (Oulu)
Pirate Ship (lasten viikinkilaiva) --> Vauhtipuisto (Oulu)

Kaiken näkemäni ja lukemani perusteella ylläolevat siirrot ovat varmoja, mutta tähdellä merkityistä en voi mennä 100%:sti takuuseen. Tosin olen aika varma että Visulahden 2016 lasten uutuudet Apollo Karuselli (Apollo) ja Minimaailmanpyörä (Kiddy Wheel) ovat myös lähtöisin Wasalandiasta (Suluissa Wasalandian nimet kyseisille laitteille). Jos haluat nähdä lisätietoja ja kuvia, tässä suora linkki HuvipuistoNetin Wasalandia-osioon.

Mikä itseäni ja varmasti muitakin foorumilaista kiinnostaa, niin on tietenkin tuo Kummitustalon sekä Pirat-viikinkilaivan kohtalo. Onko kenelläkään tietoa miten niille on käynyt? Tiedän että Jormahan olisi voinut tuosta kätevästi napata puistoonsa viikinkilaivan, sillä sellainen Powerista vielä uupuu (ei olisi varmasti ollut edes kallis, ja olisivat samalla saaneet tälle vuodelle vielä edullisen laiteuutuuden käytännössä "naapurista"). Mutta siis onko kenelläkään täällä sisäpiirintietoa asiasta?

Zorlim
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zorlim » 23.5.2016 11:37

Kummitustalo on ihailtavan laadukas, on suuri harmi mikäli se ei tee kokonaisuudessaan paluuta minnekään. Pirat sopisi PowerParkiin sekä Tykkimäellekin. Se taitaa olla Lintsin ja Särkkiksen Viikinkilaivoja hurjempi? Minua kiinnostaa Koskenlaskun kohtalo. Tiedän että Nokkakivi aikoo rakentaa huvipuistoonsa vielä tukkijoen puiston laajentuessa aikanaan. Koskenlasku sopisi hyvin sinne, ehkä Tykkimäellekin. Otetaanko Nokkakivessä jo viime kesänä keskeneräisenä ollutta Saturnon näköistä tummanpunaista lastenkarusellia tänä kesänä käyttöön? Tähän asti on puhuttu vain että ainoastaan Cyclon olisi Nokkakiven ensi kesän uutuus.

TheLukki
Jäsen

ViestiKirjoittaja TheLukki » 16.6.2016 14:21

Oli mahtava kuulla että osa Wasalandian Laitteista siirtyi muihin huvipuistoihin, mutta tuon kummitustalon ja piraattilaivan suhteen hämmästyin ettei ne ole menossa minnekkään. Piraattilaiva sopisi mainiosti powerparkkiin tai nokkakivelle. Kummitustalosta en tiedä meneeköhän jonnekin ulkomaille vai romutettavaksi, se jää nähtäväksi.

Olen muuten nähnyt paljon painajaisia ja normaaleja unia Waasalandiasta sen lopettamisen jälkeen.
Niitä on tosi paljon, mutta tässä on esimerkki millaisia ne yleensä ovat.

Unessa olin Wasalandiassa söin jäätelöä ja katselin ympärilleni, sitten yhtäkkiä vaan kaikkia wasalandian laitteita alettiin purkaa ja romuttamaan. Olin todella hämmästynyt ja yhtäkkiä jokin voima vetää minut pois wasalandiasta, ja samalla näin kuin siihen alettiin rakentamaan jotain rumaa hotellia. Uni oli aika lyhyt, mutta se tuntui pitkältä, koska kaikki tapahtui niin yksityiskohtaisesti.

Että semmosta tällä kertaa.

Paluu